שתף קטע נבחר

ראש השנה - זמן מצוין לחשבון נפש קולינרי

שגיא קופר סוקר את השנה שחלפה, מבחינה קולינרית - שערוריות מזון, אוכל אורגני ברשתות השיווק הגדולות ומוצרים חדשים, שונים ומשונים. ולסיום יש תפילה לשנה החדשה - שקשורה לאוכל כמובן

ראש השנה הוא הזדמנות טובה גם לסיכום השנה. זמן לחשבון נפש קולינרי, בדיקה ובחינה מדוקדקת של הבא אל פינו, ומכל הבחינות. הרבה דברים קרו השנה בביצה הגסטרונומית שלנו. הרבה מאורעות, חלקם משמעותיים ביותר, הרבה ארועים, רובם חסרי חשיבות לחלוטין.

 

מוצרים חדשים - אורגני בכל פינה ופסטרמה עם ירקות

פה ושם ראינו מוצרים חדשים - אבל משום מה יש לי הרושם שפחות מאשר בשנים עברו. גם אם היו מוצרים חדשים, לא נראה שיש משהו שממש השפיע על הרגלי הצריכה שלנו. מה שכן, אפשר לראות מגמות שהולכות ומתחזקות: יותר מוצרים אורגניים ברשתות השיווק, למשל: בספטמבר החלה חברת "אדמה" לשווק את מוצריה ברשת הריבוע הכחול וברשת טיב טעם. באותו זמן נקנתה (השליטה) בחברה על ידי חברת מעברות - יצרנית מטרנה. מעברות שולטת גם ב"טעם טבע" וב"אלטמן" (פרוטק? מותק?). עכשיו אנחנו צפויים למלחמה בין תנובה - השולטת ב"הרדוף", לבין מעברות. תחרות אומרת יותר פרסום ויותר העלאת מודעות. אם צריך, ראו את השנה החולפת כשקטה ביותר עד היום בשדה המערכה האורגני. מפה ואילך הכל יהיה אורגני. אולי אפילו הפסטרמה?

 

אכן, מהצד הפחות אורגני שאפשר, טירת צבי השיקה פסטרמות משולבות ירקות ופירות: פסטרמה תפוזים - מצופה בחלקה העליון בקליפות תפוז מתקתקות; פסטרמה בטעם זיתים, עם טבעות זיתים ירוקים; פסטרמה פלפלים עם לא פחות מאשר שלושה סוגי פלפלים שונים: אדום, ירוק וצהוב. כבר לא צריך לעשות סלט, מספיק לקחת פרוסת לחם, למרוח במיונז, להניח פרוסת פסטרמה עם פלפלים ולבלוס. אגב, מיונז? הנה השתקפות של הדברים שלעולם לא מתחדשים או משתנים אצלנו, בעולם צרכנות המזון: תמיד מסדרים את הצרכנים, ותמיד יסדרו את הצרכנים.

 

מישהו שם לב לזה שחברת הלמנ'ס החלה למכור את ה"מיונז אמיתי" שלה בצנצנות פלסטיק? שני דברים מאוד לא מבורכים יש כאן:

  1. הפלסטיק אמנם לא שביר, אבל מאוד לא ידידותי לסביבה ואי אפשר להשתמש בו בשימוש ביתי חוזר (נשאר שומני גם אחרי ניקוי).
  2. הלמנ'ס לא השאירה את משקל המוצר זהה: מ- 417 גרם, בצנצנת המיונז המקורית, ירדנו ל- 394 גרם בפלסטיקיות. מחיר - לא השתנה. רווח להלמנ'ס? חמישה-שישה אחוזים על כל מכירה (23 גרם מתוך 394). הפסד לצרכן? משהו שנע בין 50 ל- 65 אגורות בכל קניה. סבבה. הדברים הקטנים האלה קטנים, אבל מעצבנים, ללא ספק... עוד יותר מרגיז שאף אחד לא אומר משהו – ואני מתכוון לרשויות.

 

שערוריות של אוכל

האם שמתם לב שהיתה ירידה בשעורי המע"מ בשנה החולפת? מחירי מוצרי החלב לא התעדכנו במהירות בהתאם. כמה הרוויח הצרכן? כמה אגורות על כל שקית. וכמה הרוויחו רשתות והקמעונאים? הכלכלן יונתן ארליך אומר "10 - 15 מליון שקל". כסף קטן, שישתקף בבונוס גדול מאוד למשכורת של כמה אנשים. יאללה, שירוויחו, ולעזאזל עם השערוריות. ממילא אין ממש רשויות. למועצה לצרכנות אין מנכ"ל מאז שגלית אבישי התפטרה. מתי זה היה? ב- 2004. היה נסיון לחוקק חוק, היה נסיון להחביא את המועצה ולסרס אותה, וזאת שערוריה כללית - לאו דווקא בתחום האוכל.

 

כי אכן, השנה החולפת התאפיינה בלא מעט שערוריות שהיו קשורות דווקא באוכל, והשפעתן עלינו עדיין לא הסתיימה: זוגלובק אמנם השיקה סדרת "בריאות" בדמותן של קציצות עדשים וקינואה, אבל אני עדיין לא שכחתי להם - וכנראה שלא מעט צרכנים אחרים - את פרשת זיוף תאריכי הפג תוקף שלהם. טיב טעם סובלת עדיין מפרשת העוף המתובל. אחרי הפרשה ההיא, מישהו ניסה לנפץ גם כמה ביצים על ראשה של הרשת, אבל נכשל. למה? כי כולם עשו את זה, והעניין באמת לא היה לעניין. מאז, בכל אופן, הרשת יוצאת מדעתה בכל הקשור בבריאות הציבור והמוצרים שלה ובאופן פרדוקסלי אולי הפכה להיות המקום הכי בטוח לקנות בו. השבוע ביקרתי באחד הסניפים שלה וראיתי את אותו פרופסור לאבטחת איכות מסתובב ליד הגריל-עופות, ומראיין את העובדים... אשכרה, הבנאדם קיים וגם עובד. חידוש בישראל, תודו.

 

הרשתות האחרות לא מפסיקות לספק לנו כותרות גם הן: קלאב מרקט - אאוט. שופרסל ביג - אין. ישנו, אגב, גם משהו שנקרא "אלף" (כמו האות), אבל לא ברור לי עדיין מה תפקידו בכח. מלבד הקמה של סניפי ענק, שופרסל עברה גם להתמקדות בשיפור המוצרים שלה: בחלק מחנויות הרשת יש כעת "אזורי יין" שמופעלים על ידי חברת "האחים שקד", יש שיפור במגוון המוצרים ויש תפוחי אדמה מוזרים באריזות פלסטיק. חידושים או לא, ברשת בכל זאת שומרים פינה להרגלי העבר: מי שקונה אריזת תפוחי אדמה כזאת ומצפה למצוא "מתכונים בעלון המצורף", כמובטח על האריזה, ימצא בו מתכון אחד לפרוסות דקיקות של תפוחי אדמה בתיבול כזה או אחר. לא ממש "מתכונים" ולא ממש משהו מיוחד לזן (הסגול) החדש. חידושים בנוסח שופרסל? צעד קדימה - צעד לאחור.

 

מול מוצרים חדשים שעלו על מדפינו, יש פה ושם גם כאלה שיורדים: הנה, ממש בימים אלה, עוזב אותנו מעדן החלב "פרה" של עלית. חבל או לא, כנראה שהצרכנים אמרו שלא. מנגד, אנחנו נשאר עם דני, קרלו ובאדי, שימשיכו להתחרות על לבבות ילדינו. סביר.

 

תפילה לשנה החדשה 

ביוני 1966, לפני ארבעים שנה וכמה ימים, הגישה ועדה בשם ועדת סלמן, שהוקמה על מנת לבחון את איכות המזון בישראל, את המלצותיה לממשלה. בנובמבר, עוד מעט יומולדת 40, החליטה הממשלה לעשות את המעשה, ולהקים רשות אחת למזון, דמוית ה- FDA האמריקאית (רק שלמזון, בלבד). באה מלחמת ששת הימים, טרפה את הקלפים ובסופו של עניין, הוקם שרות המזון במשרד הבריאות, שממשיך להתקיים במקביל לגופים רבים. ענייני המזון מעוגנים בארץ ביותר מ- 200 תקנות שונות ומשונות, והחפיפה עצומה. בשנת 2000 הגיש רובי ריבלין הצעת חוק שכמעט עשתה את זה והגיעה לועדת הכלכלה, אלא שאז היו בחירות, והעניין נפל. ב- 2003, בעקבות פרשת רמדיה, שוב היה נסיון להקים רשות מזון, ושוב, נכון, העניין נפל. אם אפשר, אם כך, לשאת איזו תפילה קטנה לראש השנה, אז מי יתן שהשנה יימצא הח"כ האמיץ, שלמרות כל הדיונים על החלפת ממשלה, כנסת או מדינה, ימצא בליבו ויאזור אומץ, יחדש וישלים את המהלך, ובא לציון גואל.

 

שנה טובה.

 

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מי צריך ירקות - יש פסטרמה
מי צריך ירקות - יש פסטרמה
צילום: סי די בנק
מומלצים